W niniejszej publikacji Temple Grandin - wysoko funkcjonująca osoba z autyzmem, doktor zoologii i znana na całym świecie działaczka na rzecz dobrostanu zwierząt - opowiada o swoim dzieciństwie i problemach związanych z dorastaniem z perspektywy osoby z zaburzeniami z ASD. Doświadczenia własne autorki stanowią pretekst do przekazania czytelnikowi rad dotyczących wychowywania dziecka z autyzmem. W książce skupiono się na sposobie myślenia osób ze spektrum oraz na problemach sensorycznych. Grandin używa prostego języka, a jej narracja nie przytłacza nadmiarem faktów naukowych.
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Nr karty: 002303 od dnia:2024-05-13 Wypożyczona, do dnia: 2024-07-12
Integracja sensoryczna to skomplikowany proces, podczas którego układ nerwowy człowieka odbiera informacje z receptorów wszystkich zmysłów, organizuje je i interpretuje tak, aby mogły być wykorzystane w działaniu. Czasami proces ten może ulec zakłóceniu - pojawiają się zaburzenia w rozwoju emocjonalnym i ruchowym, kłopoty z przystosowaniem się do środowiska oraz trudności w nauce. W poradniku przedstawiono sposoby stymulowania układu nerwowego przez proste ćwiczenia dla dzieci, w tym zabawy przy muzyce.
UWAGI:
Bibliogr. s. 119.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Książka Integracja sensoryczna w autyzmie ma charakter popularnego poradnika skierowanego do terapeutów SI, oligofrenopedagogów, psychologów, neurologopedów, logopedów i innych specjalistów pracujących z dziećmi z zaburzeniami neurorozwojowymi oraz do rodziców takich dzieci. Zawiera propozycje konkretnych, opartych na teorii integracji sensorycznej technik, ćwiczeń i strategii terapeutycznych, a także sposobów modyfikacji środowiska oraz sugestii dla opiekunów pod kątem domowego programu terapii. W aneksach umieszczono spis akcesoriów przydatnych podczas terapii - zabawek, pomocy i przedmiotów codziennego użytku. Czytelnik znajdzie tu także wykaz ogólnie dostępnych kwestionariuszy i skali do wczesnego wykrywania autyzmu.
UWAGI:
Bibliografia na stronach 247-253. Netografia na stronie 272.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Dla specjalistów, osób przygotowujących się do kursów i szkoleń z zakresu SI, wszystkich zainteresowanych poszerzeniem wiedzy o zmysłowo-ruchowym rozwoju dziecka.
Książka ta powstała w wyniku zapotrzebowania na rynku na kompleksowe opracowanie dotyczące podstaw neurofizjologicznych oraz znaczenia integracji sensorycznej (SI) w rozwoju dziecka. Jest adresowana zarówno do specjalistów, osób przygotowujących się do kursów i szkoleń z zakresu SI, jak i tych wszystkich, którzy są zainteresowani poszerzeniem swojej wiedzy o zmysłowo-ruchowym rozwoju dziecka. Czytelnik znajdzie tu niezbędne informacje na temat: - rozwoju poszczególnych narządów zmysłów oraz przebiegu współpracy między nimi, - roli, budowy i funkcjonowania układu nerwowego, - genezy ruchu, koncepcji strategii ruchowych i rozwoju zmysłowo-ruchowego dziecka, - neuroplastyczności i jej znaczenia dla procesów pamięci, uczenia się oraz zdrowienia po uszkodzeniach mózgu, - wpływu stresu na organizm człowieka, a zwłaszcza na niedojrzały mózg i cały organizm dziecka.
Niniejsza książka przeznaczona jest dla czytelników w wieku od roku do stu lat! Podczas jej tworzenia miałyśmy na uwadze przede wszystkim rodziców i opiekunów dzieci z autyzmem. Jednak prezentowane gry i ćwiczenia mogą się okazać przydatnymi materiałami źródłowymi także dla nauczycieli oraz innych osób zawodowo zajmujących się dziećmi z autyzmem. Z przedstawionych tu zabaw i zajęć przyjemność będą czerpać również dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wiele z naszych pomysłów nadaje się dla nastolatków oraz innych członków rodziny. Wypróbuj je i sam się przekonaj!
Autorki niniejszej książki, ergoterapeutki, przygotowały praktyczną pomoc dla każdego zainteresowanego problematyką zaburzeń przetwarzania sensorycznego u dzieci. W publikacji przedstawiły w przystępny sposób najważniejsze informacje o wspomnianych zaburzeniach (oparte na teorii integracji sensorycznej A. Jean Ayres) oraz propozycje zajęć, skategoryzowane według obszarów stymulacji sensorycznej, które można zrealizować bez dużego wysiłku i zbędnych kosztów. Zawarły tu również wiele przydatnych wskazówek dla rodziców na temat trudnych sytuacji w życiu codziennym. Książka została tak zaprojektowana, by zachęcić do aktywnego uczestniczenia w procesie terapeutycznym, między innymi poprzez notowanie na niezapełnionych stronach własnych pomysłów i modyfikacji zabaw, te ostatnie bowiem z łatwością dostosujemy do indywidualnych potrzeb dziecka. Takie podejście wzmacnia współpracę między terapeutą a rodzicem, przyczyniając się do intensywniejszego i radośniejszego rozwoju małych pacjentów.